- Vožnja bicikla je prepoznata kao lep način provođenja slobodnog vremena
- Ono što primećuju u podjednakoj meri i oni koji ne znaju da voze bicikl i oni koji znaju, jeste da u njihovom mestu života (uglavnom u Beogradu) nema u svim delovima grada biciklistički staza ili ih uopšte nema (drugi gradovi).
Osobe koje (još uvek) ne umeju da voze bicikl (45 ispitanika)
- Većina je pokušala da nauči da vozi, ali su odustali, jer nemaju bicikl ili imaju strah ili neko loše iskustvo prilikom učenja (kao npr. pad sa bicikla).
Zašto sada ne nauče?
- Većina nema bicikl, a i da ima – bilo bi ih sramota da sad uče.
- Pored toga, i ako nabave bicikl, neće imati gde da ga drže u stanu/kući ili nemaju finansijska sredstva za redovno održavanje bicikla.
Šta bi ih motivisalo da nauče?
- Bolji uslovi za vožnju bicikla u mestu u kom žive, društvo s kojim bi učili, kao i posedovanje bicikla koje bi vozili.
Osobe koje znaju da voze bicikl (302 ispitanika)
- Nešto više od 2/3 ispitanih, bicikl voze svaki dan ili par puta nedeljno, više muškarci.
Zašto sada voze retko?
- Nedostatak biciklističkih staza i mesta za bezbedno parkiranje bicikla
- Gotovo polovina se ne oseća sigurno u saobraćaju dok voze, a jedna trećina nemaju bicikl
- Nebezbedni uslovi za vožnju bicikla
Šta bi ih motivisalo da (više) voze?
- Neophodno je izgraditi biciklističke staze, obezbediti mesta za bezbedno parkiranje i održavati biciklističke staze.
- Dodatno, omogućiti prevoz bicikla gradskim prevozom ili autobusom
- Promovisati vožnju bicikla
Kakvo je ponašanje biciklista u saobraćaju?
- Bezbednosno ponašanje vozača nije na zadovoljavajućem nivou. Iako gotovo svi znaju sve ili gotovo sve saobraćajne znakove, tek polovina njih uvek poštuje ove znakove i ostale propise.
- Ne preduzimaju se u velikoj meri mere koje treba da obezbede veću sigurnost u vožnji za bicikliste.
- Kočnice nikad ne servisira oko 4% ispitanika. Ostali ih servisiraju sa većom ili manjom učestalošću sami ili uz pomoć majstora.
Ima li razlike u odgovorima između ženskih i muških biciklista?
- Žene su manje pojavljuju kao učesnici u saobraćaju.
- Ukoliko su vozači, žene se, takođe, osećaju nesigurnije u saobraćaju.
- Neke ispitanice su navele i da, ako si žensko, vožnju bicikla u saobraćaju prate i različite neprijatnosti od strane vozača automobila.
Predlozi, ima li ih?
- Svi ističu značaj biciklističkih staza za povećanje bezbednosti za bicikliste u saobraćaju, značaj saobraćajnih propisa koji će prepoznavati učešće biciklista i davati im određene prednosti u saobraćaju
- Prepoznaje si i značaj popularisanja vožnje i uvođenje pogodnosti koje postoje u razvijenijim evropskim zemljama (besplatno iznajmljivanje bicikala ili iznajmljivanje po povoljnim cenama, bolje regulisan biciklistički saobraćaj, bolje integrisanje biciklista u redovan saobraćaj, itd).
- Prepoznaje se značaj popularisanja vožnje bicikla, posebno među decom u školama.
Detalje istraživanja možete pročitati ovde –Istraživanje Zasto (ne) bicikliras 2018
27. novembar 2018. godine