U cilju uspostavljanja digitalne kulture i prevencije digitalnog nasilja među mladima u lokalnoj zajednici, Centar za unapređenje kulture života i rada ŽiR je osmislio radioničarski program “Digitalna kultura – da li si KULturan?” za mlade uzrasta 15-18 godina starosti.
Od februara do decembra 2016. godine, održali smo 45 radionica pod nazivom “Digitalna kultura – da li si KULturan?” u 18 beogradskih škola. Na interaktivnim radionicama prisustvovalo je 1045 mladih uzrasta 15-18 godina starosti – učenice i učenici 8. razreda osnovnih i 1-4. razreda srednjih škola/gimnazija. Grad Beograd – Sekretarijat za sport i omladinu, doprineo je i u značajnoj meri pomogao realizaciju projekta obezbeđivanjem neophodnih sredstava za sufinansiranje. Mladi različitog uzrasta su učestvovali u svim etapama pripreme programa radionice.
Radionice su dizajnirane u skladu sa preporukama datim u priručniku „Digitalno nasilje – prevencija i reagovanje“, koje je izdalo Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije i Pedagoško društvo Srbije, 2016 godine, u okviru projekta „Zaustavimo digitalno nasilje“, pod pokroviteljstvom UNICEF-a i Telenor-a http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/priru%C4%8Dnik- interaktivni.pdf.
Program obuke sadrži sledeće oblasti i teme:
- Internet i digitalna komunikacija i njene specifičnosti – pojam, vrednosti, pravila
- Šta postavljamo na internet i posledice ostavljanja ličnih podataka na internetu
- Društvene mreže – pojam, dobre strane i rizici korišćenja društvenih mreža
- Oblici zanemarivanja, nasilja, zlostavljanja i zloupotrebe dece putem interneta i najzastupljeniji oblici nasilja
- Prevencija i zaštita dece od zanemarivanja, nasilja, zlostavljanja i zloputrebe putem interneta; Pravila bezbednog korišćenja društvenih mreža
- Mere predostrožnosti na društvenim mrežama
- Primena znanja o vrednostima, pravilima i posledicama na oblast bezbednog korišćenja interneta; Primena mera tehničke zaštite na društvenim mrežama
- Kome se obratiti za sistemsku podršku
Za evaluaciju radionica koristili smo zatvoreni, strukturisani ulazni i izlazni test za procenu informisanosti, stavova i ponašanja učesnika/ca u vezi sa digitalnim nasiljem, sa 3 opcije ponuđenih odgovora.
Rezultati su pokazali da je na ulazu nivo percepcije nasilja uopšte, a pogotovo digitalnog, poznavanja fenomena ostavljanja tragova na internetu i prava na zaborav, stava o saradnji sa roditeljima, školom i drugim odraslima tokom rešavanja problema na internetu na srednjem nivou, da deca/mladi primenjuju bezbednosne mere na internetu u nedovoljnoj meri, kao i da u niskom procentu smatraju da treba da se mešaju u slučajeve digitalnog nasilja.
Na izlazu je situacija bila drugačija i evidentan je visok stepen usvajanja informacija od strane učesnika, i to posebno na temu percepcije nasilja i poznavanja interneta. U manjoj meri su usvajali informacije o ulozi roditelja, škole i odraslih – nisu bili sigurni u njihove digitalne kompetencije kao partnera na internetu. Za tehničke informacije o beznednosnim merama su izjavljivali da im treba dati jasna, lako dostupna uputstva, odnosno materijal koje mogu lako i ponavljano da konsultuju i primene ove mere u praksi.
Na razbijanju strahova i predrasuda, promeni stavova i ponašanja, kao i uspostavljanju kulture nenasilja, potrebno je vreme i stalan rad svih partnera sa mladima.
Radionice smo održali u sledećim školama:
- Osnovna škola “Vladimir Nazor”, Železnik, Čukarica
- Trinaesta beogradska gimnazija, Banovo brdo, Čukarica
- Srednja muzička škola “Vatroslav Lisinski”, Banovo brdo, Čukarica
- Osnovna škola “Rade Drainac”, Borča, Palilula
- Peta beogradska gimnazija, Palilula
- Osnovna škola “Dragan Lukić”, Bežanijska kosa, Novi Beograd
- Srednja turistička škola, Novi Beograd
- Osnovna škola “Dule Karaklajić”, Lazarevac
- Gimnazija Lazarevac
- Osnovna škola “Nikola Tesla” Vinča, Grocka
- Osnovna škola “Knez Sima Marković”, Barajevo
- Srednja škola Barajevo
- Osnovna škola “Jefimija”, Obrenovac
- Poljoprivredno-hemijska škola, Obrenovac
- Osnovna škola “Vuk Karadžić”, Surčin
- Gimnazija “Patrijarh Pavle”, Labudovo brdo, Rakovica
- Osnovna škola “Ivo Andrić”, Kanarevo brdo, Rakovica
- Pionirski grad, Rakovica
- Ugostiteljsko-turistička škola, Savski venac
Dodatno smo držali radionice na poziv i učenicima 6. i 7. razreda Osnovne škole “Josif Pančić”, na Banovom brdu
Program planirali, kreirali, sproveli, podržali: Ivana Mojanovski, Tamara Trikić-Višković, Marko Merdović, Vesna Mojanovska-Đokić, Gordana Medenica, Dragana Petrović, Slađana Baroš, Aleksandar Višković, Nataša Anđelković i Farida Bassioni-Stamenić